Anderhalve meter op kantoor: Met deze app kan het

Thuiswerken levert niet alleen lichamelijke klachten op, vooral op mentaal vlak staan we onder grote druk. En dat in een tijd waarin psychisch verzuim toch al toeneemt. Maar: naar kantoor in de anderhalve meter samenleving, hoe doe je dat op een veilige manier? Met deze app kan het. 

Hoewel veel bedrijven de voordelen van thuiswerken inmiddels omarmd hebben, kijken de meeste mensen er ook weer erg naar uit om collega’s in levende lijve te kunnen zien. Het praatje bij de koffieautomaat, even sparren aan elkaars bureau, een wandeling en bijkletsen tijdens de lunch … het was er de afgelopen maanden niet bij. 

nadelige gevolgen thuiswerken

En thuiswerken heeft meer nadelige gevolgen. Naast alle gezondheidsklachten brengt het coronavirus ook nieuwe arbeidsrisico’s met zich mee. Met een laptop aan de keukentafel zit je niet zo goed als op kantoor. Dat leidt tot veel nek- en schouderklachten. Maar ook psychisch hakt thuiswerken en behoorlijk in. Zo stelt arbeidspsycholoog bij ArboNed Jan Machek: “Mensen zijn gewoontedieren, en als je iemand bent die behoefte heeft aan de structuur en het sociale contact van een werkplek, kan het best lastig zijn als die context wegvalt.”

“We merken dat werknemers last krijgen van ‘blurring’. Daarbij vervaagt de grens tussen privé en werk. Hierdoor kan geen psychologische afstand worden genomen van werk en verliest privé de functie van rust en herstel. Daarnaast zien we werknemers extra uren maken. De impact van corona op de economie en onzekerheid over de eigen positie spelen hierin mee. Het is belangrijker dan ooit om als leidinggevende een vinger aan de pols te houden bij je werknemers.” 

ingewikkelde looproutes

Nu de coronamaatregelen langzaam versoepeld worden, openen steeds meer bedrijven voorzichtig hun deuren voor medewerkers en klanten. Maar het blijft een balanceeract: hoe doe je dat, anderhalve meter afstand houden op kantoor? Ingewikkelde looproutes, hekken en felgekleurd tape op de grond leiden alleen maar tot meer onduidelijkheid. 

Je kunt natuurlijk zorgen dat je maar met de helft van de mensen op kantoor aanwezig bent. Maar hoe weet je dan wie er wanneer is? En hoeveel plekken er nog beschikbaar zijn? 

werkrooster in een handomdraai

Daarvoor is nu een simpele app beschikbaar, waarmee je in een handomdraai een rooster maakt voor je kantoor en de werkplekken. Medewerkers kunnen zichzelf inroosteren, een plek reserveren, aangeven wanneer ze willen komen. Uiteraard kunnen leidinggevenden ook een rooster maken en dat delen met hun teams. Pascal, een van de ontwikkelaars van kantoorrooster.nl: “Je stelt zelf het aantal beschikbare plekken in. Je mensen geven aan wanneer ze op kantoor komen, en op welke locatie. In het rooster zie je meteen welke plekken bezet zijn en waar nog ruimte is. Geen werkplek meer vrij? Kom je een andere dag. Duidelijker kan niet.” 

En mocht er toch iemand op kantoor zijn geweest die later besmet blijkt te zijn met het coronavirus, dan kun je precies zien wie met wie diegene op kantoor is geweest en de contacten herleiden. Wel zo veilig. 

Neem contact op