Resultaatgericht werken: wat is het en waarom wil je dat?

Resultaatgericht werken

Stel dat je werk niet langer zou zien als iets wat gerelateerd is aan tijd of aan locatie. Je bent niet gebonden aan uren of aan een vaste werkplek om je werk te kunnen doen. Je wordt beoordeeld op je resultaat, niet op of je wel van x tot x uur aanwezig bent. Dit noemen we resultaatgericht werken: je maakt de resultaten superbelangrijk en de rest… minder. In dit artikel vertel ik je waarom resultaatgericht werken zo goed werkt (hehe) en wat de nadelen ervan zijn, zodat je zelf kunt besluiten of je het wilt uitproberen!

Door de Coronacrisis staat de manier waarop we naar werk kijken helemaal op z’n kop. We gingen meer thuiswerken, waardoor er een hoop “zaken”, die normaal gesproken tussen je werk door glippen, wegvielen. Die ene collega die eindeloos langsloopt voor een praatje, die manager die continu werk op je afschuift, de telefoon die maar blijft gaan. Thuiswerken is misschien minder gezellig, maar je kunt wel met meer aandacht je werk doen. Niet gek dat veel mensen zeggen dat ze thuis productiever zijn.

Resultaatgericht werken: wat is het?

Stiekem maakten we hier massaal kennis met “resultaatgericht werken”. Hierbij wordt het resultaat zó belangrijk gemaakt, dat de rest wegvalt. Je geeft je team volledige autonomie over de projecten waar ze aan werken, en je geeft ze de vrijheid om zelf te bepalen wanneer en hoe ze hun doelen behalen. Dit is niet hetzelfde als “je eigen uren bepalen”, omdat de tijd die je besteedt aan werk er helemaal niet meer toe doet. Het gaat alleen om de resultaten.

Resultaatgericht werken klinkt daarmee misschien als een hype voor hippe start-ups, maar er zijn wereldwijd steeds meer bedrijven die op deze manier werken. Het vraagt van mensen dat ze doorzetten, gerichte keuzes durven maken en doelgericht kunnen werken.

Waarom wil je dit uitproberen?

Er zijn een hoop voor- en nadelen gebonden aan resultaatgericht werken. Hier een fijn rijtje:

Voordelen:

  • Medewerkers zijn blijer en meer betrokken bij de organisatie.
  • Blije medewerkers zijn loyale werknemers: die blijven langer bij je werken.
  • Minder reistijd en “rommeltijd” op kantoor, dus efficiënter werken.
  • Minder gedoe als je een dagje vrij wilt: je bent zelf verantwoordelijk voor het resultaat dus moet zelf inschatten of een dagje vrij een goed idee is.
  • Laat zien dat je snapt en waardeert dat mensen een leven hebben buiten werk.
  • Minder overheadkosten zoals voor kantoorpanden en reiskosten.
  • Betere resultaten*.

Nadelen

  • Het managen van een resultaatgerichte organisatie eist ijzersterke communicatie. Je moet duidelijk weten wat je van mensen verwacht en een manier vinden om in contact te blijven met ze.
  • Niet iedereen floreert bij zoveel vrijheid. Daarnaast is een volledig resultaatgericht team heus niet altijd de oplossing. Zorg daarom dat je ook faciliteert dat mensen wél naar kantoor kunnen of van 9 tot 5 mogen werken.
  • Voor sommige organisaties is het een no-go. Denk aan winkels met openingstijden, klantenservices of andere partijen waarbij op gezette tijden iemand aanwezig moet zijn. Dat wordt lastig!
  • Je infrastructuur moet erop ingericht zijn. Online kunnen werken is een must. Tools als Google Drive, Slack en ons Kantoorrooster zijn een aanwinst!

*Betere resultaten door resultaatgericht werken?

Wanneer je besluit om resultaten belangrijker te maken dan hoe lang iemand achter z’n bureau zit, zul je super goed moeten nadenken over welke resultaten je dan wilt behalen. Dat lijkt misschien een open deur, maar het zal je verbazen hoeveel organisaties hiervan in paniek raken. Maar: als de resultaten superhelder zijn en je mensen aanneemt die alle vrijheid en vertrouwen krijgen om zich op die resultaten storten, wordt het werk niet alleen leuker. Het wordt ook écht beter.

Resultaatgericht werken is daarom mega interessant, zeker in deze gekke tijden. Het verandert radicaal hoe we werken, hoe we beloond worden voor dat werk, hoe we managen, hoe we communiceren. Daartegenover staan blijere medewerkers die niet alleen hart voor de zaak hebben, maar ook tijd en ruimte overhouden om andere dingen op te pakken die belangrijk voor ze zijn. Genoeg redenen om het een keer te proberen, nietwaar?

Werken jullie al resultaatgericht? We horen graag van jullie hoe het bevalt! Deel je ervaringen en tips met ons in de comments op LinkedIn of Facebook

1 reactie op “Resultaatgericht werken: wat is het en waarom wil je dat?”

  1. Pingback: Organisatieverandering in de crisis - doen of niet? - Kantoorrooster

Reacties zijn gesloten.